Stel cookie voorkeur in

Nieuwsflits 23 augustus 2019

23-08-2019

Beste ouders,

Na zes weken genieten zijn we weer lekker van start gegaan. Niet helemaal vloeiend, maar gelukkig wel goed! Na de voorbereidingsweek van de leerkrachten liet Edward (leerkracht groep 5a) mij zondag weten dat hij in de nacht ervoor onverwacht was opgenomen in het ziekenhuis. Dat is natuurlijk schrikken voor hem, voor ons én natuurlijk ook voor de kinderen van 5a die maandag hun eerste schooldag met hem zouden hebben. Gelukkig lukte het om een invalkracht te vinden die toch een goede start heeft kunnen maken met de kinderen. Vandaag ook weer positief nieuws; Edward is vandaag even een kijkje gaan nemen in de groep en hij zal ook de komende week steeds vaker op school zijn (naast de invalkracht die er tot donderdag nog bij zal zijn). 

Kinderen komen graag weer naar school lijkt het, want het is ons deze week opgevallen dat een grote groep kinderen al rond 8 uur op school is! We waarderen het enthousiasme, maar voor ons is dat echt nog te vroeg. Op dat moment is er geen enkel toezicht op de kinderen (de leerkrachten zitten dan bij elkaar om afspraken te maken voor het verloop van de dag). Vanaf 8.15 uur zijn de kinderen welkom, om 8.20 zal de leerkracht bij de groep zijn om hen te verwelkomen.

In deze eerste schoolweek heeft de groepsvorming in alle groepen centraal gestaan, want na elke vakantie begint het groepsvormingsproces weer helemaal opnieuw en zoeken we (opnieuw) de verbinding met elkaar. Dit proces beperkt zich niet tot de eerste week, de komende periode zal er verder gewerkt worden aan het fundament voor een goed pedagogisch klimaat en een goede onderlinge sfeer.

Wat ons de eerste twee weken ook nog bezig houdt is de Samenloop voor Hoop. Ook hierbij speelt de onderlinge verbinding met elkaar een grote rol, dus dat valt mooi samen. Met zijn allen zetten we ons in om ervoor te zorgen dat minder mensen kanker krijgen en dat de behandeling van ziekte mensen verbeterd wordt. De Samenloop Rosmalen doet mee aan een pilot van het KWF, het gezamenlijk gesponsorde geld van deze loop gaat niet alleen naar onderzoek van KWF, maar een deel van de opbrengst wordt besteed aan projecten en initiatieven bij ons in de buurt die bijdragen aan de doelen van KWF. Dit maakt de loop van Rosmalen nog meer ‘van ons allemaal’, de betrokkenheid van Rosmalen is groot: er zijn nu al  ruim 1000 deelnemers! Op de Groote Wielen is er nog een sponsorloop en verkoopt groep 8 nog wat spullen, daarover verderop in de Nieuwsflits meer.

Geniet van het lekkere weer dit weekend,

Hanneke Hens

 


Nieuws vanuit onderwijs

 

Kennismakingsgesprekken 5 en 10 september

Op donderdag 5 september en dinsdag 10 september staan de kennismakingsgesprekken op de planning. We maken dan graag kennis met alle ouders en vanaf groep 3 zijn ook de kinderen bij deze gesprekken uitgenodigd. De kinderen hebben afgelopen woensdag een formulier voor het kennismakingsgesprek mee naar huis gekregen. We willen jullie vragen dit formulier samen met jullie kind in te vullen en uiterlijk woensdag 4 september terug te geven aan de leerkracht. Het is fijn voor ons om hier tijdens het gesprek op in te kunnen spelen. 

Vanaf donderdag 29 augustus 14.00 uur tot en met dinsdag 3 september is het mogelijk om in te schrijven voor de gesprekken. Dat kan via de knop 'Oudergesprekken' op de app. Jullie ontvangen donderdag voor 14.00 uur een mail met een uniek wachtwoord waarmee je je kunt inschrijven (dit in verband met de AVG-wet). Ouders die geen voorkeur hebben aangegeven zullen automatisch worden ingedeeld.

Op de gespreksdagen staan er bij de groepen tafeltjes waarop materialen te vinden zijn waar de kinderen in de klas mee werken. Wanneer jullie even moeten wachten of uit het gesprek komen, kunnen de kinderen dat aan jullie laten zien en er over vertellen. 

 

Samenloop voor Hoop
Komende week zullen de kinderen van groep 8 elke ochtend tussen 08.20 en 08.40 uur en elke middag tussen 13.50 en 14.10 uur op het schoolplein met een kraampje staan. Zij proberen geld op te halen voor de Samenloop voor Hoop. Je kan hier bijvoorbeeld een kaarsenzak kopen (5 euro) of een armbandje (2 euro). We hebben niet veel wisselgeld, dus graag gepast betalen óf digitaal via de actiepagina die we op de Ipad klaar hebben staan.

De kaarsenzak mag je thuis versieren met bijvoorbeeld een mooie wens of tekening voor een geliefd persoon die te maken heeft (gehad) met kanker. De zak mag je vervolgens bij ons weer inleveren. Hij zal door de organisatie in de nacht langs de route van de samenloop geplaatst worden met een kaars. Natuurlijk staat er ook de wensput van de onderbouw! 

 

Sponsorloop 

Kinderen leren niet alleen lezen en schrijven op school, we proberen ze ook mee te geven dat het goed is om je in te zetten voor een ander. Sinds mei hebben we op verschillende momenten stilgestaan bij de ziekte kanker en de impact die het kan hebben wanneer een kind ermee te maken heeft. De komende week gaan we met zijn allen sponsors zoeken om geld in te zamelen voor het KWF, zodat er onderzoek gedaan kan worden waardoor de ziekte steeds minder vaak voorkomt en de behandeling verbeterd kan worden.

De sponsorloop wordt georganiseerd door Frea, onze stagiaire sport en bewegen, op woensdag 28 augustus. Alle kinderen hebben inmiddels een sponsorkaart meegekregen waarop zij hun sponsors kunnen verzamelen. De sponsorloop zal plaatsvinden op het veld achter de school. In estafette vorm (de groepen wisselen elkaar af) lopen de kinderen symbolisch 24 minuten (tijdens de Samenloop voor Hoop lopen volwassenen een estafetteloop van 24 uur. Deze uren staan symbool voor de voortdurende strijd die een kankerpatiënt moet leveren. De 24 minuten voor de kinderen is daar een afgeleide van). Onderweg komen zij op het wandelparcours wat uitdagingen tegen en na 24 minuten lopen worden zij afgewisseld door de volgende groep. De groepen zullen lopen volgens het volgende schema:

De groepen 8 starten om 9 uur en worden om 9.24 afgewisseld 

De groepen 7  starten om  9.25 uur en worden afgewisseld om 9.49                                                                        De groepen 6 starten om  9.50 en worden afgewisseld om 10.14                                                                              De groepen 5 starten om 10.15 en worden afgewisseld om 10.39                                                                                De groepen  4 starten om 10.40 en worden afgewisseld om 11.04                                                                            De groepen 3 starten om 11.05 en worden afgewisseld om 11.29                                                                            De kleuters starten om 11.30 en zij lopen 1 ronde in plaats van 24 minuten. 

We merken dat kinderen al volop bezig zijn met het verzamelen van sponsoren, super!  Zij hoeven niet met geld over straat, er kan een bedrag gedoneerd worden via de actiepagina:   https://acties.samenloopvoorhoop.nl/kinderlooprosmalen .  En daar wordt op dit moment al volop gebruik van gemaakt. Het is mogelijk om bij de donatie ook een stukje tekst achter te laten voor het kind/voor de kinderen. Het is erg leuk om al die aanmoedigingen te lezen! 

Het is de bedoeling dat sponsoren 1 bedrag doneren (en dus niet een bedrag per ronde!). Natuurlijk mag dat vooraf al gedoneerd worden, maar de kinderen krijgen na afloop ook een bewijs van deelname dat ze aan de sponsoren laten zien. In dat geval zal er achteraf gedoneerd worden. Beide manieren zijn goed.

Ik hoop dat er zo voldoende duidelijkheid is over de sponsorloop, mochten er nog vragen zijn, laat dat dan weten door een mail te sturen naar info@kcdgw.nl

Veel succes allemaal!

 

De schoolfotograaf komt!

Dit jaar worden de schoolfoto’s weer gemaakt door Nieuwe Schoolfoto, zie voor meer informatie www.nieuweschoolfoto.nl

De fotografen zijn er op maandag 2 en dinsdag 3 september. Dit jaar is de planning als volgt:

Op maandag 2 september gaan groepen 1/2 A, 1/2 B, 1/2 C, 3A, 3B, 4A, 4B, 8A, 8B, op de foto. Ook de afscheidsfoto van groep 8 wordt gemaakt.
Op dinsdag 3 september gaan groepen 1/2 D, 5A, 5B, 6A, 6B, 7A en 7B op de foto. Op dinsdag worden ook de broer/zussen foto’s gemaakt.

Let op! Voor de portretfoto’s en de groepsfoto wordt een witte achtergrond gebruikt. De kinderen gaan hierbij in het geheel op de foto. Houd dus rekening met de kledingkeuze én de schoenen. Witte/grijze kleren komen minder mooi uit de verf, mooie kleuren werken natuurlijk altijd goed.

In het kader van het luizenprotocol, kammen wij niet automatisch alle kinderen hun haren (met dezelfde kam). Wilt u wel even het haar gekamd hebben? Geeft u dan uw kind een kam/borstel mee naar school, dan kunnen de hulpouders dit voor u doen.

Het bestellen gaat dit jaar via internet en de foto’s worden supersnel thuisbezorgd via

PostNL. Na de fotodag krijgen de kinderen een inlogkaart mee naar huis met unieke codes

om veilig in te loggen. Bekijk ook hun filmpje: http://youtu.be/AbCoaLy0lng

Kortom, als de kinderen zorgen voor een mooie glimlach, zorgen wij voor de rest. Dan worden de foto’s vast weer hartstikke leuk!

Voor vragen kunt u zich wenden tot de ouderraad: our@kcdgw.nl

Namens de ouderraad,

Monique Smits en Merel de Regt

 

 

Gefeliciteerd juf Sanne!

Juf Sanne is in de zomervakantie bevallen van een dochter: Lynn. Moeder en dochter maken het goed. Zo goed dat ze vandaag zelfs al even kwamen binnengewandeld en we haar al even hebben mogen bewonderen.

Even voorstellen.. 

Waarschijnlijk hebben jullie dit schooljaar al een aantal nieuwe gezichten voorbij zien komen en een aantal bekende gezichten van de opvang in de groepen gezien. We zijn dit schooljaar vanuit de werkdrukgelden gestart met zes onderwijsondersteuners. Meerdere dagen per week ondersteunen zij een aantal uur de leerkrachten in alle groepen. Ze willen zich in de Nieuwsflits graag aan jullie voorstellen. Deze Nieuwsflits stellen Hendrien, Jolanda, Emilie en Jasper zich aan jullie voor. In de volgende Nieuwsflits volgen Joyce, Demet en ook onze nieuwe leerkracht Kitty die juf Sanne vervangt.

 

Even voorstellen: Hendrien Pelders


Ik ben Hendrien Pelders, 54 jaar, getrouwd en moeder van 3 zonen. In de afgelopen 7 jaren heb ik op verschillende scholen gewerkt als onderwijs assistent. Ik vind het heel leuk om nu op KC De Groote Wielen te komen werken en de eerste week is mij ontzettend goed bevallen.
Voor mij zijn het veel nieuwe gezichten en namen in de groepen 4 en 5, dus dat duurt wel even voordat ik iedereen ken. 
Mijn hobby's zijn: wandelen (het Pieterpad lopen, de Italiaanse Dolomieten), koken (grote fan van Midden Oosters eten), lezen (de meest uiteenlopende boeken) en lekker op de fiets van Nuland elke dag naar school fietsen.
Zo, nu kennen jullie mij een klein beetje! ik kijk er naar uit om met jullie allemaal er een heel fijn en goed schooljaar van te maken.
groetjes, Hendrien Pelders

 

Even voorstellen: Emilie van Luytelaar

Hallo,                                                                                                                                                     

Ik ben Emilie en ben 48 jaar. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. Mijn kinderen zijn 2 grote jongens van 21 en 18 jaar oud. Ik heb hiervoor 4 jaar op verschillende groepen binnen de Windkracht gewerkt.
Vanaf deze week ondersteun ik op maandag ,dinsdag,donderdag en vrijdag bij groep 3a en 3b . Met sommige ouders en kindjes heb ik al kennis gemaakt. Ook ben ik werkzaam binnen de BSO op de zeesterren groep. Vaak ben ik daar op maandag,donderdag en vrijdag te vinden.
Ik vind het leuk om samen met de kinderen de wereld te ontdekken, binnen de vertrouwde muren van de school en BSO.  Door in te spelen op de ontwikkeling van kinderen, kan het kind zich op zijn eigen tempo ontwikkelen. Op deze manier wil ik graag een bijdrage leveren bij de ontwikkeling van het kind. Zo wil ik ieder kind, samen met mijn collega’s, een fijne dag bezorgen zodat we allemaal met een voldaan gevoel en een glimlach op ons gezicht naar huis gaan.

Tot snel!

Groetjes Emilie

 

 

Even voorstellen: Jolanda van de Ven

Mijn naam is Jolanda van de Ven en ik ben 43 jaar. Ik woon samen met mijn vriend en zoon op de Groote Wielen. De meeste mensen kennen mij al omdat ik al 10 jaar bij de opvang (BSO) werk en regelmatig op school ben te vinden. Ook dit jaar ga ik werken als ondersteunend personeel op maandag en vrijdag en dan in de groepen ½. Mijn hobby’s zijn lezen, afspreken met vrienden en lekker niets doen. Wil je nog meer over mij weten spreek me dan aan.

Groetjes Jolanda

Even voorstellen: Jasper Stakenburg

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jasper Stakenburg, ben 24 jaar en sinds dit schooljaar zal ik aan de slag gaan als onderwijsassistent op De Groote Wielen. De groepen die ik dit jaar zal ondersteunen zijn de groepen 6 en de groepen 8. Ik zal daar te vinden zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. In de middag ben ik te vinden op de Tienzclub.

Zelf heb ik erg veel zin in dit schooljaar! Mochten jullie verdere vragen hebben mogen jullie mij altijd aanspreken.

Oproep handige vader, moeder, opa of oma!

In de kleuterklassen spelen de kinderen iedere dag in de bouwhoek met de bouwblokken. Helaas worden onze bouwblokken minder en krijgen ze splinters. Wie zou deze blokken willen opschuren voor ons? Je zou ons er een groot plezier mee doen en de kinderen natuurlijk ook zodat ze er weer veilig mee kunnen spelen! Voor het aanmelden mag je een mailtje sturen naar juf Amber.; adinslage@kcdgw.nl. Alvast bedankt! 

 


Nieuws vanuit de opvang

 

Indeling groepen en medewerkers

We hebben weer een nieuwe indeling voor de BSO groepen:

  • Groene Zeemeeuwen: Emma Veerbeek en Jolanda van de Ven 
  • Blauwe Zeesterren: Marlon van den Burgt, Emilie van Luijtelaar en Bregje Bekking 
  • Oranje vuurtorens: Demet  Dayioglu en Marielle Govers 
  • Rode Vuurtorens: Janneke van de Leur en Hetty Coenraad 
  • Zwemgroep: Marlon van den Burgt en Bregje Bekking 

 

De BSO is elke dag telefonisch te bereiken van 7.30 tot 8.30 en 13.30 tot 18.30 uur. 

  • Zeemeeuwen 0738507708 zowel ochtend als middag 
  • Zeesterren 0738507709 alleen de middag 
  • Vuurtorens 0738507712 alleen de middag 

Heb je buiten deze tijden een vraag kun je ons altijd bereiken via de mail. bso@kcdgw.nl 

Tegenwoordig zijn we ook mobiel te bereiken. 

  • Zeemeeuwen 0618405995 
  • Zeesterren 0618405675 
  • Vuurtorens 0618405988 

 

Herfstvakantie

Vanaf heden kun je je kind opgeven voor de herfstvakantie. Op de website www.onskindbureau.nl kun je het formulier vinden. Let op !!! sluitingsdatum is 30 aug al. Dit is eerder dan dat je van ons gewend bent. Van de administratie krijg je altijd een bevestiging terug dat je kind is ingeschreven.

Studiedag 

We willen jullie er nog een keer aan herinneren dat er vrijdag 27 sept een studiedag is voor zowel onderwijs als opvang. De kinderopvang en BSO zijn die dag gesloten.  

 

Nieuws vanuit de workshops 

Judo 

Elke dinsdagmiddag (behalve vakantie) vindt er in de kleine speelzaal in windkracht 5 judo les plaats. Judoschool van Gent uit Den Bosch komt deze les verzorgen. Denk je dat judo iets voor je kind zou zijn? Een proefles is altijd mogelijk.  

De judoschool werkt met periodes. Na elke periode is er een examen waar je als ouder(s) / verzorger(s) bij mag zijn. Na een periode is het mogelijk te stoppen of door te gaan voor een volgende band. Een periode bestaat uit 12 weken. Wil je meer info of doorgeven dat je kind een proefles wil neem dan contact op met Jolanda van de Ven. jvdven@kcdgw.nl 

 

Zwemles

Elke maandag en donderdag (behalve vakanties) wordt er na schooltijd voor kinderen die bij de BSO van Ons Kindbureau opvang hebben, zwemles aangeboden. Vanaf 4,5 jaar kan het kind starten met zwemmen.

Voor meer info kun je de website  www.onskindbureau.nl lezen of een mail sturen naar Jolanda van de Ven. jvdven@kcdgw.nl 

 

  

Nieuws van buiten

 

SJV Disco

Het SJV Disco seizoen voor de kinderen van groep 7 en groep 8 gaat binnenkort weer maandelijks van start. Voor meer info: SJV Disco

 

Schoolmelk

Onze school biedt schoolmelk aan. Met Schoolmelk heeft uw kind in de pauze een lekker vers, gekoeld zuiveldrankje. Een pakje bevat 200 ml halfvolle Weidemelk. Weidemelk is melk afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot in het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de Nederlandse wei lopen. Daarom heeft onze melk een groen vinkje!

Hoe werkt Schoolmelk Het snelst sluit u een abonnement af via de website www.iedereenfitopschool.nl of telefonisch via 088 116 8006. Ongeveer 2-3 weken later begint uw kind dan met schoolmelk.

Voor meer info: Schoolmelk-folder.pdf

 

Typecursus bij Windkracht 5, Wijkcentrum

In de 1ste week van september starten we met een nieuwe typecursus voor kinderen bij Windkracht5 wijkcentrum, onder begeleiding van Type-Uniek. De lessen worden gegeven in kleine groepen (minimaal 8 en maximaal 12 kinderen).

De typecursus start op:

Dinsdag 3 september 2019, van 14.10 tot 15.10 uur (vol)

Dinsdag 3 september 2019, van 15.15 tot 16.15 uur

De kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 leren gemiddeld in 10 klassikale lessen blind typen. Toetsenbordvaardigheid geeft je direct een voorsprong, zowel op school als op het internet. In het voortgezet onderwijs gaan de kinderen veel lange boekverslagen en scripties schrijven waarbij zij dus nog meer zullen profiteren van hun vingervlugheid.

De totale typecursus kost €125,00 per cursist. De kinderen worden door Angelique van Type-Uniek opgevangen met wat te drinken en een kleine versnapering.

Wilt u ook dat wij een laptop reserveren voor uw zoon of dochter, via de website van www.type-uniek.nl onder het kopje “groepslessen” kunt u zich inschrijven. Plaatsing geschiedt via binnenkomst van aanmelding.

Voor meer informatie, kijk op de site van www.type-uniek.nl. Voor vragen ben ik (Angelique) bereikbaar via info@type-uniek.nl of op 06-30789989.

 

Autismecafé

Het Autismecafé is de plek om ervaringen en informatie uit te wisselen op het gebied
van autisme en wordt georganiseerd voor en door ouders

Autismecafe Den Bosch
9 September 2019

Wij nodigen, vooral ouders, familieleden en andere belangstellenden uit deel te nemen aan deze avond van het autismecafé 073. Het thema van deze avond is:

      Autisme en Communicatie

Personen met autisme hebben vaker moeite met het begrijpen van communicatie en kunnen problemen ondervinden in het zich goed kunnen uitdrukken. De communicatie verloopt niet altijd vanzelf. Hoe verloopt de informatieverwerking, de manier van waarnemen en het proces van betekenisverlening bij personen met autisme en wat is de invloed daarvan op de communicatie? We proberen antwoord te krijgen op vragen als; waarom loopt het soms mis in de communicatie, waarom moet bij sommige mensen de boodschap vaker herhaald worden of duurt het langer voordat er reactie wordt gegeven. Hoe kunnen wij zorgen voor een goede communicatie. 
 
Onze gast Karin Schrijnemakers zal door veel concrete voorbeelden te gebruiken duidelijk maken waarom de communicatie niet altijd vanzelf verloopt en hoe we personen met autisme daarbij kunnen helpen. Karin is logopedist en autismeconsulent bij Amarant. Zij is gespecialiseerd in het doen van communicatieonderzoek bij mensen met autisme en geeft advies op het gebied van communicatie aan ouders en begeleiders.
 
Peter Giellissen, onze vaste gespreksleider, gaat vanavond met Karin in gesprek.
Zoals u van ons gewend bent, is er ruime gelegenheid tot het stellen van vragen en het uitwisselen van persoonlijke ervaringen.

 

Online typecursus Typetuin.

In deze link vindt u informatie over de online typecursus van Typetuin.