Onderzoekend leren

De wereld verandert razendsnel. We creëren daarom een aanbod dat voor onze leerlingen zinvol is en tegelijkertijd hoogwaardige kennis en vaardigheden aanbrengt. Het onderzoekend leren neemt een belangrijke plek in binnen dit aanbod. We stimuleren een onderzoekende houding en dagen de leerling uit om tot nieuwe inzichten te komen. 

In een deel van ons onderwijs, het domein oriëntatie op jezelf en de wereld en expressie, geven wij daar vorm aan vanuit thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Voorbeelden van thema’s zijn: de supermarkt, de ruimte, de Middeleeuwen, verkeer, groeien en bloeien, enzovoort. 

Onderzoeken, samenwerken en interactie staan hierbij centraal. We leren de leeringen bepaalde vaardigheden, denk hierbij aan samenwerken, vragen durven stellen, complexe problemen op te lossen maar ook presenteren, samenvatten, omgaan met informatiebronnen, onderzoeksplannen maken en uitvoeren. 

De thema's worden, in de bovenbouw, aangeboden vanuit de methode Blink Wereld. In de eerste weken van het thema staat het prikkelen van de nieuwsgierigheid en het bieden van een goede kennisbasis. Vanuit deze nieuwsgierigheid en kennisbasis kunnen de leerlingen, samenwerkend, vanuit eigen onderzoeksvragen aan de slag gaan. De leerlingen maken een onderzoeksplan, leren omgaan met verschillende bronnen en verwerken informatie die ze tegen komen. Een thema wordt afgesloten met een presentatie voor de groep en/of ouders.

In de onderbouw worden de thema's spelenderwijs aangeboden. Door middel van verschillende speel- en leeractiviteiten ontdekken leerlingen de wereld om hen hen. 

Het onderzoekend leren komt ook terug in de expressieve vakken. We leren kinderen hun eigen persoonlijkheid te uiten, te delen en vorm te geven. Leerlingen krijgen hierin de ruimte en vrijheid om met materiaal te experimenteren. Maar ook muziek, drama en dans vallen onder onze creatieve vakken. We hechten meer waarde aan het (leer)proces dat leerlingen hierbij doorlopen, dan aan het eindproduct dat zij maken. Wij werken met ateliers en technisch aanbod; leerlingen kunnen zich bij een aantal thema’s in het jaar inschrijven voor ateliers. Leerkrachten bieden verschillende technieken en opdrachten aan, zoals fotografie, boetseren, tekenen, schilderen, animatie enzovoort.

Onder het kopje 'Onderwijs' is bij de groepen terug te vinden welke thema's wanneer worden aangeboden.