Groep 4
Wauw, in groep 4 kun je een tafeldiploma en klokkendiploma halen! Een ander hoogtepunt is het schrijven met een pen vanaf de kerstvakantie.
Kernvakken
Lezen en spelling
Nieuw voor groep 4 is dat we verder leren lezen met behulp van de methode BLINK. Het uitgangspunt van BLINK lezen is een complete leesmethodiek voor groep 4 t/m 8. Een combinatie van begrijpend lezen (en luisteren en kijken), technisch lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink Lezen bestaat uit vijf thema’s per jaar van elk zes tot acht weken. De thema’s hebben een aantal vaste onderdelen. Alle kinderen lezen in de klas hetzelfde boek: het leesclubboek. Bij het boek horen lessen die draaien om leesbeleving, voortgezet technisch en begrijpend lezen. Als het boek na ongeveer twee weken uit is, mogen de kinderen het mee naar huis nemen. Daarna kunnen de kinderen zelf kiezen wat ze lezen. Ook leest de juf of meester een boek voor binnen het thema. Kinderen leren meer over het thema in de wereldleeslessen. De lessen bevatten verschillende soorten teksten (non-fictie en fictie) met afwisselende opdrachten. Voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen komen aan bod.
Op het gebied van spelling werken we met Staal. De regels van groep 3 worden herhaald en uitgebreid. Aan de hand van categorieën worden de regels geautomatiseerd. Iedere dag oefenen we deze categorieën.
Rekenen
In groep 4 breiden we ons getalbegrip uit van 20 tot 100 en we leren plus- en minsommen te maken tot 100 op de getallenlijn.
Het leren van de tafels (1 t/m 5 en 10) speelt een belangrijke rol in groep 4, maar het inzicht in een vermenigvuldiging is de eerste en de belangrijkste stap.
Het aanleren van de analoge klok krijgt veel aandacht en wordt in kleine stapjes aangeboden. Met als doel het behalen van het analoge klokkendiploma.
Thema
Met het thematisch onderwijs werken wij aan verschillende vaardigheden. Tijdens verschillende activiteiten worden creatieve vaardigheden, samenwerking, initiatieven, onderzoeksvaardigheden van de kinderen gestimuleerd om tot een verdere ontwikkeling te komen.